Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

8 tips ‘hoe omgaan met depressieve partner’

Hieronder vind je 8 tips om een persoon met een depressie beter te kunnen benaderen.

Zoals de cartoon het o zo mooi uitbeeldt, hebben we mee te gaan in de donkerte. Een veilige plek creëren waar alles kan en mag, waar depressieve of moeilijke gedachten ontstaan/ bestaan en deze er gewoon laten zijn, zonder oordeel of anticiperend met een antwoord. Een echte vriend, een liefdevolle partner, een begripvolle therapeut,… gaat mee de diepte in, helpt mee de zwaarte te dragen tot wanneer de persoon opnieuw klaar is vanonder de dekens te komen en zichzelf weer helemaal te ontplooien.

Heb geduld, geef liefde en zorg voor jezelf.

1. Luister vooral en oordeel niet

Laat iemand met een depressie praten en vraag naar zijn of haar gedachten. Het geeft echt niet als je depressief-zijn niet goed of helemaal niet begrijpt. Juist daarom is het belangrijk dat je vraagt naar hoe hij zich voelt (en het niet voor hem invult).

Een depressief iemand schaamt zich vaak voor zijn gedachten. Veroordeel die gedachten niet maar zeg dat die gedachten over zichzelf, anderen en de wereld er door de depressie komen. Mensen met een depressie denken vaak dat zij hun gedachten zijn, waardoor ze negatief over zichzelf denken en zo in een negatieve spiraal terecht komen.

2. Neem het serieus

Mensen met een depressie hebben meestal weinig zelfvertrouwen en vatten adviezen vaak op als een verwijt. Een depressief persoon is niet dom en weet ook wel dat hij bijvoorbeeld zou moeten naar buiten komen, maar hij of zij kan het simpelweg niet. Verwacht niet dat je goede raad of adviezen worden opgevolgd, beter om ze niet te geven en te vragen hoe je kan helpen.

3. Blijf uitnodigen

Iemand met een depressie heeft de neiging om zich meer en meer af te zonderen. Blijf hem of haar stimuleren of uitnodigen voor feestjes en andere activiteiten, ook al weet je dat hij of zij er geen zin in heeft.  Verplicht niet. Verwacht geen grote respons of interacties. Laat het contact niet doodbloeden. Een sms’je met “hoe gaat het?” één keer in de week doet ook al goed.

Als buitenstaander kan je het gevoel krijgen dat je alleen maar aan het ‘geven’ bent. Accepteer dit en weet dat, als de depressie voorbij is, dit zal veranderen.

4.Informeer je

Mensen met een depressie zijn zichzelf niet. Vaak kan je zichtbaar geen veranderingen opmerken, maar mensen met een depressie kunnen vaak niet buiten de zwarte bril kijken. Dus vraag dit ook niet.

Het is lastig uit te leggen hoe depressie precies voelt. Daarom is het als naaste handig dat je informatie opzoekt. Op de site van geestelijke gezondheid Vlaanderen vind je heel wat info rond symptomen en behandeling.

5. Vraag waarmee je kan helpen 

Je hoeft niet met een oplossing te komen of zelfs maar iets te zeggen. Echt niet. Er zijn, luisteren, is voldoende. In plaats van te zeggen “Maar een hond is ook leuk” of “Dan koop je toch nieuwe vissen?” volstaat: “at erg dat je vissen dood zijn. Ik zou wilen voor jou dat het niet zo was…”

Iemand met een depressie heeft vaak moeite met de dagelijkse dingen, administratie, boodschappen doen, huishouden, etc. Hulp kan al in die kleine dingen zitten. Het lukt hem of haar niet meer of het interesseert hem of haar gewoon vaak niet. Verwijt hem of haar dat niet, maar biedt je hulp aan, met gepaste terughoudendheid.

6. Vraag naar zelfmoordgedachten

Gedachten aan zelfmoord komen vaak voor bij mensen met een depressie. Vraag er gerust naar en veroordeel deze gedachten niet. Reken maar dat hij of zij zich zelf over die gedachten schuldig voelt. Laat blijken dat de persoon erg waardevol voor je is en leg uit dat deze gedachten bij de depressie horen en dat dit allemaal voorbij kan gaan. Het kan voor iemand al ontzettend helpen om er even over te praten. Meer tips om dit gesprek aan te gaan kan je vinden op zelfmoord1813.be.

7. Zoek professionele hulp

Een dipje gaat wel weer over. Maar als het over een depressie gaat, dan is het bijna onhaalbaar om er in je eentje uit te geraken. Stimuleer dat hij of zij professionele hulp zoekt, dat hij er over praat met de huisarts of met een andere hulpverlener. Er zijn therapieën en medicijnen die hem of haar kunnen ondersteunen.

8. Zorg voor jezelf

Het kan voor jezelf zeer vermoeiend en ingrijpend zijn om met iemand met een depressie om te gaan. Neem dus ook voldoende tijd voor jezelf en zoek, indien nodig, ook professionele hulp, zodat jij niet de taak van hulpverlener op je neemt. Zorg ervoor dat u ook bij enkele mensen uit uw omgeving uw hart kan luchten.

Hoe moeilijk je het ook vind en hoe graag je diegene wil helpen, blijf je eigen dingen doen. Jij mag gewoon wél genieten, of je nu een ouder / zus / broer / partner / vriend / vriendin bent. Dus pak dat terrasje maar, ga maar naar die film, hou een avond met vrienden of vriendinnen, ga dat weekend weg. Het mag. Je bent het aan jezelf verplicht om ondertussen goed voor jezelf te blijven zorgen. Juist dan kun je er ook goed voor iemand anders zijn.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *